تشریح روند خرید هواپیمای صفرکیلومتر و تفاوت آن با هواپیمای مرجوعی
ایسنا/
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل خبرداد که ایران در حال بررسی پیشنهاد بوئینگ برای خرید هواپیمایی است که شرکت ترکیش از تحویل گرفتن آن انصراف داده است و گفت: دلیل استفاده از واژه مرجوعی از سوی برخی رسانهها یا از روی ناآگاهی است و یا به قصد تخریب بزرگترین اتفاق صنعت هوایی کشور است.
اصغر فخریه کاشان گفت: دفتر داراییهای خارجی خزانهداری کل آمریکا(OFAC) مجوز ۲۰۰ فروند هواپیما را صادر کرده است نه ۱۸۰ هواپیما را. از این تعداد مجوزهای صادر شده از سوی اوفک ۱۰۰ مورد آن برای ایرباس، ۸۰ مورد آن برای بوئینگ و ۲۰ مورد آن برای ای. تی. آر است. ضمن اینکه این رقم برای کل خریدهای ایران و نه فقط برای بوئینگ صادر شده است.
مذاکره کننده ارشد هوایی ایران، در خصوص خبر تحویل نخستین بوئینگ به ایران ۱۱ ماه زودتر از موعد مقرر که از سوی برخی رسانههای تخریب کننده تاریخی ترین قرارداد خرید هواپیما به عنوان هواپیمای مرجوعی شرکت ترکیش ایرلاینر معرفی شده است، گفت: نخست باید بگویم استفاده از واژه مرجوعی غلط و یک اشتباه است. هواپیمای فعلی که بوئینگ پیشنهاد تحویل آن به ایران را داده هواپیمای مرجوعی ترکیه نیست. این واژه غلطی است که استفاده میشود. هواپیمای مرجوعی به معنای آن است که از سوی یک شرکت هواپیمایی خریداری شده و سپس پس داده شده است و طرف سوم با خود خریدار روبرو میشود نه با سازنده اصلی هواپیما. در حالی که ایران با دو کمپانی بوئینگ و ایرباس به صورت مستقیم وارد مذاکره شده است.