چرا وعده تقسیم پول نتوانست رای تودهها را جمع کند؟
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:اکثریت جامعه ما پس از تجربه تلخ پوپولیسم، به عقلانیت روی خوش نشان داده است.
مردم
آموختهاند که اعتماد به سیاستهای عقلگرایانه ضمن اینکه امنیت روانی
جامعه را تضمین میکند، در درازمدت برای آنها منفعت بیشتری دارد. مردم ما
به تجربه دریافتهاند که سیاستهای توزیعی و بازتوزیعی در اقتصاد جواب
نمیدهد. پیش از این، سیاستمداری داشتیم که با وعده توزیع منابع به میدان
آمد. پیروز هم شد و هشت سال کشور را با این تفکر اداره کرد اما نتیجه چه
شد؟ مردم امروز خوب میدانند راه کاهش فقر، تقسیم کیک نیست. تجربههای
مشابهی هم در زمینه عوامگرایی در سیاستگذاری در جهان امروز وجود دارد که
اخبار، تصاویر، اطلاعات و تحلیلهای پیرامون آنها، به مدد گسترش ابزارهای
اطلاعرسانی و فراگیری شبکههای اجتماعی در معرض دید مردم ما نیز قرار
میگیرد. در طول رقابتهای انتخاباتی، هر روز تصاویری از وضعیت اقتصاد کشور
ونزوئلا دستبهدست میشد. کشوری که به واسطه عوامگرایی در سیاستگذاری،
امروز جزو آشفتهترین کشورهای جهان است.
اکنون به این پرسش پاسخ
میدهیم که کدام نهادها کار روشنگری در برابر پوپولیسم را برعهده دارند و
اینکه چگونه عقلانیت در جامعه تکثیر میشود؟
خوشبختانه جامعه مدنی
در ایران قوی و دیرپا است. نهادهایی مثل مطبوعات و تشکلهای بخش خصوصی و
انجمنها و سمنهای اجتماعی، در سالهای گذشته نقش موثری در مبارزه با
عوامگرایی در سیاستگذاری ایفا کردهاند. با وجود محدودیتهای سیاسی
سالهای گذشته، جامعه مدنی ایران، کوچکترین حرکت دولتها را زیر نظر داشته
و همواره در برابر خطاهای سیاستگذاری موضع گرفته است. بخش عمدهای از
تولیدات فکری و محتوایی این نهادها بهطور مشخص در هفتههای گذشته در جامعه
تکثیر شد و بسیار روشنگر و اثرگذار بود.