آیا «کمپین نخریدن خودرو» بازگشت؟
درحالیکه حدود یک سال و نیم از شکست کمپین «خرید خودرو صفر ممنوع» میگذرد، گویا بار دیگر کمپینی مشابه در شبکههای اجتماعی شکل گرفته که مشتریان را از خرید خودروهای داخلی منع میکند.
دنیای اقتصاد/
حدودا دو سال پیش در چنین روزهایی کمپینی با نام «خرید خودرو صفر ممنوع» در شبکههای اجتماعی شکل گرفت و بخشی از مشتریان به هوای کاهش شدید قیمت و افزایش کیفیت خودروهای داخلی به آن پیوستند. حرف اعضای کمپین موردنظر این بود که مشتریان باید خرید خودروهای داخلی را تحریم کنند تا در نهایت خودروسازان مجبور شوند از یکسو قیمت محصولات خود را کاهش داده و ازآن سو کیفیت را نیز افزایش دهند. از نظر کمپینیها، خودروسازان باید قیمت محصولات خود را به نصف یا حتی کمتر از نصف میرساندند و کیفیت را نیز تا حد قابل لمسی بالا میبردند.
هر چند در ابتدا بهنظر میرسید ریشه چنین کمپینی، مردمی است، با این حال بعدها مشخص شد پشت این ماجرا، انگیزههای سیاسی وجود داشته و برخی بهدنبال زیر سوال بردن فعالیتهای اقتصادی دولت بودهاند. هرچه بود، کمپین موردنظر، خطری جدی را متوجه صنعت خودرو کشور کرد، تا جایی که خودروسازان در فروش محصولات خود به مشکل برخوردند.اوضاع به شکلی پیش رفت که حتی زنگ خطر اشتغال در صنعت خودرو نیز به صدا درآمد و از همین رو دولت مجبور به مداخله شد و با در نظر گرفتن تسهیلاتی 25 میلیون تومانی، عملا دومین صنعت بزرگ ایران را از ورطهای خطرناک نجات داد.