سیاست افزایش قیمت با شب ملایم چگوه برخی خودروها را گران می کند؟
با وجود حضور شورای رقابت برای انحصاری نشدن بازار خودرو اما در سالهای اخیر خودرو همواره افزایش قیمتی با شیب ملایم داشته است.
قیمت گذاری خودرو از مقولاتی است که همواره
بحث برانگیز بوده و از سال 1389 تشکلی فراقوه ای با نام مرکز ملی رقابت
(شورای رقابت) تحت نظارت شخص رئیس جمهور وقت تشکیل شد.
شورای رقابت همانگونه که از نام آن پیداست وظیفه جلوگیری از انحصار در بازاربرخی کالاها و ایجاد رقابت در بین آنها تشکیل شد، اما طی این گزارش با سایر وظایف این نهاد نیز آشنا خواهید شد.
در بازار خودرو وظیفه اصلی شورای رقابت، تعیین فرمول قیمت گذاری نه لزوما تعیین قیمت برای خودروهای زیر 40 میلیون تومان که به نوعی انحصاری هستند،بود. عملا قیمت گذاری با این فرمول (قیمت سال گذشته + شاخص ارتقای کیفیت + نرخ تورم = قیمت جدید)توسط این نهاد صورت می پذیرفت.
در هفته اخیر خبری مبنی بر افزایش قیمت برخی از خودروها به گوش رسید که تغییر محسوسی در کیفیت آن ها دیده نمی شود! حال این معما می شود که چگونه خودرویی که ارتقای کیفیت(اخذ ستاره کیفی جدید) نداشته توانسته نظر شورای رقابت برای افزایش قیمت جلب کند.