اخبار اقتصادی فوری

اخبار فوری و لحظه ای اقتصادی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

اخبار اقتصادی فوری

اخبار فوری و لحظه ای اقتصادی ایران و جهان از 60 منبع معتبر داخلی و خارجی

۱ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

شنبه, ۵ تیر ۱۴۰۰، ۰۴:۵۸ ب.ظ

قیمت بیت کوین چگونه محاسبه میشود؟

به طور کلی، نرخ بیت کوین ثابت نیست و با توجه به موجودی بیت کوین و میزان عرضه و تقاضا، قیمتی توافقی در صرافی‌ها برای آن تعیین می‌شود و براساس این قیمت بیت کوین خرید و فروش می‌شود.

بنابراین در واقع قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، به وسیله خریداران و فروشندگان آن و در بازارهای زیادی که برای خرید و فروش آن وجود دارد، تعیین می‌گردد.

 

مشاهده نمودار قیمت لحظه ای بیت کوین

 

به این ترتیب وقتی از قیمت دلاری بیت کوین صحبت می‌کنیم، منظور ما میانگین قیمت معاملات انجام شده در بازارهای مختلف برای بیت کوین است. قیمت‌هایی که در عمل مورد توافق افراد برای خرید و فروش قرار گرفته‌اند و افراد حاضر شده‌اند به میزان آن قیمت، پول بپردازند و بیت کوین دریافت کنند. میانگین این قیمت‌ها، قیمت دلاری بیت کوین را تشکیل می‌دهد که در وب سایت‌های مختلف قابل مشاهده است.

قیمت بیت کوین را از کجا بدست آوریم؟

عرضه و تقاضای بیت کوین، که در نهایت منجر به تعیین قیمت آن می‌شود، در صرافی‌ها و بازارهای بین المللی یا محلی انجام می‌گیرد؛ صرافی بیت کوین، یک بازار دیجیتال است که در آن امکان خرید و فروش بیت کوین به وسیله پول و سایر ارزهای رمزپایه (Margin Trading) وجود دارد. به عبارت دیگر، صرافی ارزهای دیجیتال یک پلتفرم آنلاین می‌باشد که به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده عمل می‌کند که قیمت لحظه ای بیت کوین از طریق این سایت‌های صرافی‌ قابل مشاهده است.

صرافی‌های مختلفی برای مشاهده قیمت بیت کوین وجود دارند که برای استفاده از برخی از آن‌ها باید در آن سایت، اکانت بسازید؛ اما بعضی سایت‌های دیگر نیازی به ساخت اکانت ندارند. از جمله ویژگی‌های این سایت‌ها این است که قیمت خرید و فروش بیت کوین در دو ستون مختلف Sell و Buy در آن‌ها ثبت شده است و می‌توانید به وسیله این قیمت‌ها، بیت کوین خرید و فروش کنید.

 

محاسبه مخارج عملیاتی


برای محاسبه هزینه برق لازم برای استخراج بیت کوین، داده‌های مربوط به هش ریت شبکه و کوین‌های عرضه‌شده روزانه از سایت کوین متریکز (CoinMetrics) جمع‌آوری شده است. به‌این‌ترتیب، میزان هش موردنیاز برای استخراج یک بیت کوین، از تقسیم هش ریت بر کوین‌های عرضه‌شده‌ی روزانه به دست می‌آید. سپس حاصل را بر هش ریت دستگاه استخراج تقسیم می‌کنیم تا زمان لازم برای استخراج یک بیت کوین در آن مقطع زمانی به دست بیاید. سپس حاصل را در نرخ مصرف برق دستگاه ضرب می‌کنیم تا تعداد واحدهای لازم به کیلووات برای استخراج یک بیت کوین به دست بیاید. در پایان تعداد واحدها را در تعرفه برق مصرفی به دلار آمریکا ضرب می‌کنیم تا هزینه برق لازم برای استخراج یک بیت کوین به دست بیاید.

 

برای نمایش چگونگی محاسبه این روش، مثالی را بررسی می‌کنیم. هش ریت روزانه شبکه در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۶۶,۲۱۷.۳۷×۶۰×۶۰×۲۴ تراهش بود و تعداد ۳,۸۷۵ بیت کوین در آن روز استخراج شد.

بنابراین هش موردنیاز برای استخراج یک بیت کوین برابر بود با ۵,۹۳۵,۷۸۸.۵۹= ۳۸۷۵/ (۲۶۶,۲۱۷.۳۷×۶۰×۶۰×۲۴) هش.

زمان موردنیاز انت ماینر S۳ با هش ریت ۰.۴۳ تراهش بر ثانیه برای استخراج این مقدار بیت کوین برابر است با ۳.۸۴= (۶۰×۶۰) / (۵,۹۳۵,۷۸۸.۵۹/۰.۴۳) ساعت.

با توجه به اینکه نرخ توان مصرفی انت ماینر محبوب S۳ برابر با ۳۳۹.۵۷ وات و میانگین تعرفه برق مصرفی جهانی برابر با ۰.۰۶ دلار است، هزینه آن معادل ۷۸.۱۲ = ۳.۸۴×۳۳۹.۵۷×۰.۰۶ دلار به‌دست می‌آید.

بدین ترتیب هزینه کلی استخراج یک بیت کوین در ۱۳ اکتبر سال ۲۰۱۴ مساوی است با مخارج سرمایه‌ای + مخارج عملیاتی یعنی ۳۸۶.۳۶=۷۸.۱۲+۳۰۸.۲۴ دلار. این رقم به قیمت واقعی بیت کوین در آن روز یعنی ۳۹۱٫۹۹ دلار، بسیار نزدیک است.

 

البته این را هم در نظر داشته باشید که ماینرها ریگ‌های خود را معمولاً با تخفیف خریداری می‌کنند و احتمالاً مبلغ پایین‌تری هم برای برق می‌پردازند؛ اما این تخفیف‌ها معمولاً از طریق هزینه‌های اضافی از قبیل زیرساخت‌ها، دستمزد کارکنان، کارمزد استخر و دیگر هزینه‌های لازم سربه‌سر می‌شود. برای سادگی مطلب، این هزینه‌ها نادیده گرفته ‌شده است و قیمت ریگ‌های استخراج و تعرفه‌ها به همان شکل معمول محاسبه شده‌اند.

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۰۰ ، ۱۶:۵۸
اخبار فوری فوری